Výtvarné festivaly přináší nový druh úspěchu
Výtvarné umění zažívá pár let propad v zájmu o koupi obrazů.
Výrazný pokles nezažívají jen běžní autoři, ale i tzv. zavedení.
I v aukcích, kde si lidé zhodnocují své investice, nelze přehlédnout značný propad prodejních cen.
Proč?
Během omezení, které přinesla kovidová doba, lidé více brouzdali po internetu a dovybavili si své interiéry nákupem obrazů.
Pro výtvarníky to byly doslova žně.
Žně však skončily a není komu prodávat, trh je z větší části nasycen.
Tedy není úplně nasycen.
Ve všech tzv. krizích je určité procento lidí, kteří nakupují umění a nejen za účely investice, ale i z čisté vášně.
S příchodem války na Ukrajině a neustálého zdražování, se nezájem o koupi obrazů jen upevnil.
Což výtvarníky neodradilo a nadále vystavují a nabízí kurzy malování, o které lidé mají zájem.
Stále vznikají nové a nové ateliéry, které lidem umožňují si vyzkoušet svýma rukama něco vytvořit.
Investice do umění
Na investicích do umění je nejzábavnější to, že nikdy nevíte který autor půjde cenově nahoru.
Nové druhy úspěchu
Doba propadu zájmu o koupy obrazů přináší nové příležitosti.
Nechci se nikoho dotknout, ale dosud u výtvarníků dominoval převážně jen úspěch z prodeje obrazů, laiků a soutěží.
Festivaly však odhalují jiné hodnoty a přináší tak možnost blíže poznat nový druh úspěchu.
Do galerií nikdy moc návštěvníků nechodilo.
Mnoho lidí si totiž myslí, že výtvarné umění není pro ně, že mu musí nějak rozumět.
Jenže na venkovní festival rádi přijdou.
Je tam zábava, ruch, potkají staré známé, něco dobrého na zub, hraje tam živá hudba.
To vše přináší uvolnění.
Lidé se uvolní a překročí své zábrany a více spolu komunikují.
Tak zde mohou vznikat i nová přátelství.
Pobavit se, uvolnit se, užít si to a to je mnohem víc, než vítězství v soutěži, či prodaný obraz.
Sláva a úspěch z prodeje dávají jen kapičky příjemných pocitů.
Pokud však autor dokáže svou pozornost dlouhodobě soustředit výhradně na tvůrčí proces, tak zjistí, že zažívá vytrvalý déšť příjemných pocitů.
Tento déšť může přerušit jen soustředěnost na úspěch.
Na festivalech se mohou umělci vzájemně podporovat, vyměňovat si zkušenosti, typy na výstavy a akce.
Lidé se spojují
Krásným příkladem spolupráce návštěvníků festivalu a umělců, je festival Kladenské dvorky.
Dvorky proto, že lidé propůjčují své dvorky umělcům za účelem výstavení jejich děl a vznikají tak nová přátelství.
Letos byl 42. ročník festivalu, což je znát i na návštěvnících, protože ti už něco viděli a tak si s nimi umělci mohou velice dobře popovídat.
Vystavoval jsem tam na 40. ročníku a nálada tam byla velmi příjemná.
Nedalo se přehlédnout, jak si to všichni užívali.
Vystavovalo tam přes 250 autorů.
Hrála tam skvělá muzika, velká návštěvnost, legrace a skvělé popovídání.
Nezapomenutelná atmosféra pohody bez komerčního tlaku na prodej.
Díky za pozornost a mějte krásné dny.
Výtvarník➰řezbář
Pavel Kůla